KLEMM KI 25 d VII R mod
Kaksipaikkainen koulu- ja hinauskone
Kärkiväli: | 13 m |
Pituus: | 7.78 m |
Korkeus: | 2.05 m (2.7 m lentoasennossa) |
Perusmassa: | 480 kg |
Suurin lentomassa: | 720 kg |
Henkilöluku: | 2 |
Valmistusvuosi: | 1937 |
Sarjanumero: | 1129 |
Valmistaja: | Leichtflugzeugbau Klemm GmbH (Böblingen, Saksa) |
Suunnittelija: | Hans Klemm (synt. 1885 viinikauppiaan poikana) |
Moottorimalli: | Continental O-200-A (alkup. Hirth HM 60R) |
Moottoriteho: | 100 hp (alkup. 80 hp |
Potkuri: | Sensenich 69CK-0-48L (halkaisija 69” - 175 cm; nousu 48” - 122 cm) |
Matkanopeus: | 140 km/h |
Suurin lentonopeus: | 180 km/h |
Historiaa:
- 16.3.1937 ilma-alus rekisteröitiin Helsingin ilmapuolustusyhdistykselle ja sai nimen "Adolf Aarno" ensimmäisen suomalaisen moottorilentäjän mukaan.
- Ennen II maailmansotaa ilma-alus oli purjekoneiden hinauskoneena Jämijärvellä ja sitä käytettiin myös moottorilentokoulutukseen.
- 8.7.-6.8.1939 ilma-alus oli hinauskoneena olympiapurjelentäjien leirillä Jämijärvellä.
- 1939-41 ilma-alus oli pakko-otettuna Suomen ilmavoimille.
- 1940-41 peruskorjaus (Veljekset Karhumäki Oy).
- 1945 ilmapuolustusyhdistysten lopettamisen jälkeen ilma-alus siirtyi Suomen ilmailuliitto ry:lle.
- 1947 peruskorjaus Jämijärvellä.
- 1947-52 ilma-alus uudelleenrakennettiin Jämijärvellä lentovaurion vuoksi.
- 1956 ilma-alus siirtyi Helsingin ilmailuyhdistys ry:lle.
- 1958 ilma-alus muutettiin Continental-moottorille, koska saksalaisten lentokoneosien tuonti oli kiellettyä alkuperäiseen Hirth-moottoriin.
- 1964 joukko Turun lentokerho (TLK) ry:n jäsenia hankki ilma-aluksen.
- 1965-1973 ilma-aluksen puuosat, verhoilu, maalaus ja moottori on uusittu peruskorjauksessa TLK ry:n toimesta.
- 1973-74 kone on verhoiltu ja maalattu Soffco Oy:llä Hyvinkäällä.
- 1974-2000 ilma-alus lensi useissa lentonäytöksissä Suomen vanhimpana lentävänä koneena.
- 2018 Turun lentokerho ry hankki ilma-aluksen kokonaan omistukseensa.