PIK-15 Hinu

PIK-15 on suunniteltu ensisijaisesti purjekoneiden hinauskoneeksi. Kone on varustettu kaksoisohjaimilla, joten se soveltuu myös koulutukseen. Käytettäessä matkalentopotkuria se on myös erinomainen matkalentokone.PIK-15 on kiinteällä laskutelineellä varustettu kannuspyöräkone. Runko, siivet ja vakaajat on päällystetty vanerilla, ohjainpinnoissa on kangasverhoilu.

Rekisteritunnus OH-YHS
Siipien kärkiväli 10,00 m
Rungon pituus 6,30 m
Rungon korkeus 1,70 m
Perusmassa 520 kg
Suurin sallittu lentomassa 815 kg (normaaliluokka) ja 765 kg (rajoitettu taitolento)
Suurin sallittu lentonopeus 300 km/h
Suurin sallittu liikehtimisnopeus 180 km/h
Suurin matkanopeus 250 km/h
Sakkausnopeus 95 km/h (laipat kiinni) ja 83 km/h (laipat auki 60°)
Suurin kuormituskerroin +3,8 / -1,5 (815 kg) ja +4,4 / -1,8 (765 kg)
Moottori Lycoming O-360-A3A, 180 hp, 2700 r/min nelisylinterinen ilmajäähdytteinen boxer
Potkuri Sensenich 76EM8-0-54 kiinteä metallipotkuri (halkaisija 1,93 m)
Polttoaine Lentobensiini (Avgas) 100 LL, pienmoottoribensiini BE95SE. 91/96 UL tai UL 91.
Valmistusnumero 009
Valmistusvuosi 2012
Valmistaja Turun Lentokerho ry / Sysmän Ilmailukerho ry
Konetyypin ensilento 29.08.1964
Suunnittelijat Polyteknikkojen Ilmailukerho / Kai Mellen, Ilkka Lounamaa ja Jussi Rinta

TLK:n PIK-15 Hinu (OH-YHS) on varustettu hinauspotkurilla, jonka vuoksi kaikenlaiset taitolentoliikkeet ovat kiellettyjä lukuun ottamatta sakkausta hitaasti vedettynä.