PIK-15 Hinu
PIK-15 on suunniteltu ensisijaisesti purjekoneiden hinauskoneeksi. Kone on varustettu kaksoisohjaimilla, joten se soveltuu myös koulutukseen. Käytettäessä matkalentopotkuria se on myös erinomainen matkalentokone.PIK-15 on kiinteällä laskutelineellä varustettu kannuspyöräkone. Runko, siivet ja vakaajat on päällystetty vanerilla, ohjainpinnoissa on kangasverhoilu.
Rekisteritunnus | OH-YHS |
Siipien kärkiväli | 10,00 m |
Rungon pituus | 6,30 m |
Rungon korkeus | 1,70 m |
Perusmassa | 520 kg |
Suurin sallittu lentomassa | 815 kg (normaaliluokka) ja 765 kg (rajoitettu taitolento) |
Suurin sallittu lentonopeus | 300 km/h |
Suurin sallittu liikehtimisnopeus | 180 km/h |
Suurin matkanopeus | 250 km/h |
Sakkausnopeus | 95 km/h (laipat kiinni) ja 83 km/h (laipat auki 60°) |
Suurin kuormituskerroin | +3,8 / -1,5 (815 kg) ja +4,4 / -1,8 (765 kg) |
Moottori | Lycoming O-360-A3A, 180 hp, 2700 r/min nelisylinterinen ilmajäähdytteinen boxer |
Potkuri | Sensenich 76EM8-0-54 kiinteä metallipotkuri (halkaisija 1,93 m) |
Polttoaine | Lentobensiini (Avgas) 100 LL, pienmoottoribensiini BE95SE. 91/96 UL tai UL 91. |
Valmistusnumero | 009 |
Valmistusvuosi | 2012 |
Valmistaja | Turun Lentokerho ry / Sysmän Ilmailukerho ry |
Konetyypin ensilento | 29.08.1964 |
Suunnittelijat | Polyteknikkojen Ilmailukerho / Kai Mellen, Ilkka Lounamaa ja Jussi Rinta |
TLK:n PIK-15 Hinu (OH-YHS) on varustettu hinauspotkurilla, jonka vuoksi kaikenlaiset taitolentoliikkeet ovat kiellettyjä lukuun ottamatta sakkausta hitaasti vedettynä.